Proč nemícháme bílkoviny?

Proteiny jsou hlavním stavebním kamenem všech buněk v našem těle a jsou pro nás nepostradatelné . Při některých dietních programech se občas na jejich důležitost zapomíná a hledí se výhradně na snížení energetického příjmu. Možná i proto, že mnoho lidí vlastně ani neví, které potraviny bílkovinu obsahují a jaká je jejich biologická využitelnost.

I při dodržování redukčních programů a snížení množství přísunu sacharidů a tuků, musíme tělu dodat potřebné množství bílkovin, aby všechny procesy v těle mohly probíhat správně a buňky se mohly plnohodnotně regenerovat a tvořit. K tomu potřebují nejen dostatečné množství proteinu ze stravy, ale hlavně takové druhy bílkovin, které tělo zásobí všemi esenciálními aminokyselinami. Aminokyseliny jsou základní stavební složky bílkovin. Jejich biologická hodnota je ovlivněna limitní aminokyselinou. Tělo může využít jen takové množství všech esenciálních aminokyselin, které limituje nejméně obsažená z nich.

Představte si to jako stavbu plotu z latěk – stejně jako truhláři, který může z různě dlouhých latěk postavit plot jen tak vysoký, jako je jeho nejkratší laťka, zbyde spoustu odřezků přesahujících latěk, tak v našem těle zůstane množství nepoužitelných kyselin, které náš organismus musí složitě zlikvidovat. Zbyde zde prostě velký odpad, který zatěžuje celý trávicí systém a může se ukládat do tuků.

Kombinováním bílkovin můžeme tedy ovlivnit jejich biologickou hodnotu pozitivně a nebo i negativně. Výhodné kombinace bílkovin jsou často kombinace rostlinné a živočišné bílkoviny, přičemž hraje důležitou roli i poměr kombinovaných potravin.

Abychom předešli tomu, že bude díky nevhodným kombinacím docházet ke snižování biologické hodnoty jídel, dodržujeme pravidlo jedné bílkoviny na jedno jídlo. Dále volíme potraviny s vysokou biologickou hodnotou. Nevyužité aminokyseliny musí totiž tělo zmetabolizovat a vyloučit, čímž může – velmi zjednodušeně řečeno – docházet k nadměrné tvorbě močoviny, zatěžování ledvin a překyselení organismu.

A proč neopakovat bílkoviny v jednom dni?

Jak jsme si řekli, využití aminokyselin z bílkovin závisí na množství nejméně zastoupené esenciální aminokyseliny. V praxi to znamená, že se jich do proteinů zabuduje jen tolik, kolik je nejméně zastoupené esenciální aminokyseliny. Tato limitující aminokyselina je ale u různých druhů bílkovin odlišná. U obilovin to bývá například esenciální aminokyselina lysin, u luštěnin methionin, atd. Abychom tělu dodali dostatečné množství všech esenciálních kyselin, je důležité druhy bílkovin střídat.

A přiznejme si to otevřeně: kolik z nás má tendenci opakovat dokolečka tři různá jídla? Tomu se snažíme v jídelníčcích předcházet a zaručit tak pestrý, vyvážený a dostatečný přísun nejen esenciálních aminokyselin, ale všech živin.

Kde všude najdeme proteiny?

  • maso (včetně šunky, sušeného či uzeného masa, i pštrosí maso)
  • drůbež (všechna opeřená zvířata – kromě pštrosa)
  • ryby/ mořské plody
  • výrobky z kravského mléka (sýr, smetana, jogurt, mléko) – vegetariánské druhy
  • výrobky z ovčího a kozího mléka (sýr, smetana, jogurt, mléko) – vegetariánské druhy
  • vejce – vegetariánské druhy
  • houby (pouze hlíva ústřičná a shiitake, ostatní houby patří k zelenině) – vegetariánské druhy a veganské druhy bílkovin
  • ořechy a semínka – vegetariánské druhy a veganské druhy bílkovin
  • klíčky a výhonky – vegetariánské a veganské druhy bílkovin
  • luštěniny – vegetariánské a veganské druhy bílkovin
  • sója a sójové výrobky (tofu, tempeh, sojový jogurt, sojové mléko) – vegetariánské a veganské druhy bílkovin

Bílkoviny, hubnutí, Metabolic Balance

[Článek převzat z oficiálního webu www.metabolic-balance.cz]