Klienti se mě velmi často ptají, jak to dělám já sama ve 4. udržovací fázi programu Metabolic balance®. Jak to dělám, že se mi daří již osmým rokem udržet si svoji hmotnost, na kterou jsem před 8 lety zhubla. Jak to konkrétně dělám já sama, jak čelím různým lákadlům kolem sebe, kdy je např. obtížné dodržovat pauzy mezi jídly, anžto jdete třeba po lese, nebo zahradě a hle maliny, borůvky, hrášek, třešně, a co teprve při cestování, třeba taková italská zmrzlina, pizza, těstoviny nebo dobré víno…😱Dopřeji si to? A pokud ano, jak s tím pracuji? Jak se s tím „peru“ já? Tak pokud vás zajímá, jak to mám já sama, čtěte dále nebo se podívejte na video…


Měla jsem a mám klienty, kteří v programu metabolic balance® krásně zhubli a podobně jako já, si svoji novou, zdravou hmotnost celkem snadno udržují i v dalších letech. Metabolic balance® principy si zamilovali a staly se jejich životním stylem. A na druhé straně mám také klienty, kteří krásně zhubli, ale z nějakého důvodu se postupně vrátili ke svému původnímu způsobu stravování a tudíž i ke své původní váze. Ti na metabolic balance® postupně zapomněli, až se vytratil z jejich života, bohužel, úplně.

A víte v čem je rozdíl mezi tím, komu se to podaří, a tím, komu ne?

  • Ti první to prostě nikdy nevzdali, nikdy se nedali odradit, i když byla třeba cesta nelehká.
  • A ti druzí? Ti se při prvních obtížích vzdali a zabalili to. První kopec a začali fňukat. Jako kdyby narazili na kládu přes cestu a řekli, že dál už cesta nevede, místo toho aby ji přeskočili nebo obešli. A jen proto končí i mnoho snů o štíhlém a zdravějším těle. Ne proto, že by byly neuskutečnitelné, nebo že program „nefunguje“, ale proto, že mnohým schází trpělivost a „tah na branku“. První nezdar a mávne se rukou, že to přeci říkali, že to u nich zase nebude fungovat. To je ale velká škoda!

O svém životě se 4. fází metabolic balance® bych mohla už asi napsat celou knížku. Ale pro přehlednost jsem své tipy a zkušenosti shrnula zde do několika bodů, které vám dají nejen odpověď na to, jak se to snažím zvládat já, ale poskytnou vám i takový návod, jak to můžete zvládnout vy sami. Jak si můžete vy sami udržet své nové krásné štíhlejší tělo, dobrou kondici, zdravé hormony a metabolizmus a celkově zářit zdravím.

Bára Wolfová Balcarová - poradce metabolic balance®

Miluji program metabolic balance®! A doporučuji, zamilujte se do něj taky ❤️

Zde jsou mé tipy

Svoji optimální hmotnost si ve 4. fázi udržuji s výkyvy +- 3 kg. Zda si hmotnost udržíte, nebo spíše tu svoji optimální velikost oblečení 😉, závisí na tom, zda do svého běžného způsobu stravování dokážete dlouhodobě přijmout a zavést principy metabolic balance®. A dlouhodobě znamená DLOUHODOBĚ.

  1. Proč je důležité mít se rád? Je důležité si na začátku vyjasnit si, z čeho vychází váš přístup ke změně stravování. Kdysi jsem začínala se změnou stravy kvůli tomu, abych byla štíhlá, abych byla krásná, abych se stále líbila svému muži, abych nebyla nemocná apod. Když se podívám hlouběji, tak vše vycházelo ze strachu, že nejsem dost dobrá, z nedostatku sebeúcty, než z opravdové lásky k sobě samé. Když se dnes rozhodnu, že chci jíst zdravě, nebo že chci udělat něco jiného, co je pro mě dobré, dělám to proto, že se mám ráda a chci prožít dlouhý život ve zdraví. Vůbec tím nejsem posedlá, jsem celkem v klidu, protože to, co dělám, není totiž poháněno už mým strachem, ale tím, že se mám opravdu ráda, a že si chci tuhle lásku v životě i projevovat. Pokud bych vycházela ze strachu či povinnosti nebo dokonce z pocitů viny, byla by celá snaha žít zdravěji jenom urputná, plná omezení, pravidel a stresu. Což určitě není dobrý základ. Pokud však vycházím ze zdravé sebelásky, tak ta jde mnohem hlouběji. Pro mě to znamená mít se ráda, i když třeba neuspěji, i když jsem zrovna na dně. A mít se ráda neznamená, že se budu neustále navenek chválit a ujišťovat, jak jsem dobrá 😉. Tady jde o to, milovat své skutečné lidské já, toho člověka, který má i své slabiny a občas neuspěje. Jde o to, zavázat se, že budete vždycky stát při sobě, mít rádi sami sebe, jako kdyby na na tom závisel váš život. Proto se každý den sama sebe ptám: Jak se mohu víc milovat? Co bych dělala právě teď, kdybych se opravdu milovala? Jak mohu sama sebe podpořit při problémech, kterým čelím? Právě tyto otázky vám mohou pomoci pochopit, z čeho by měla vaše snaha o změnu vycházet, aby výsledky byly trvalé.
  2. 80 na 20! Já sama dodržuji všechny metabolic balance® principy z 80%, a tak z 20%  jím příležitostně „mimo plán“ nebo si skutečně „zahřeším“, že si dám např. vínko, zmrzlinu, nebo nějaké jídlo v pětihodinové pauze, když to fakt stojí za to.  (Ale čím dál tím častěji zjišťuji, že mi to za to vlastně vůbec nestojí.) Čím máte sami sebe raději, tím více si chcete dělat opravdu dobře. A máte z toho „dělání si dobře“ i velkou radost. Potom to vše dává smysl. Když se mám ráda, když si projevuji lásku činy, tak chci přirozeně sama pro sebe a své jediné tělo, které kdy budu v tomto životě mít, dělat jenom to nejlepší. Dělám to s radostí a ze své svobodné vůle, nikoli z pocitu strachu, povinnosti nebo viny. Potom to může fungovat na trvalo 💚.
  3. Nadále dodržuji všechny zásady! I ve 4. fázi se snažím dodržovat nadále všechna doporučení a pravidla z přísné fáze programu. Přísná fáze byla přísná pouze specifickým výběrem potravin a jejich přesnou gramáží. Vše ostatní byly, jsou a budou vždy principy zdravé stravy. Které principy to jsou, si připomeňme: Jím 3x denně. Mezi jídly dodržuji pětihodinové pauzy, ve kterých piji pouze čistou vodu. Každé jídlo začínám několika sousty bílkoviny, kterou mám na talíři. Bílkoviny mezi sebou v jednom jídle nemíchám vícero druhů, tzn. že jím jenom 1 bílkovinu v 1 jídle. Piji dostatečné množství čisté vody mezi jídly. K jídlu piji šálek kvalitního čaje nebo kávy. Po jídle si dám místo zákusku 1 druh méně sladkého ovoce. Snažím se jíst co nejpestřeji. Využívám pečlivě zdravé oleje, doplňuji Omega 3 a občas i nějaké zásadité minerály. Preferuji i nadále celožitný chleba, v minimálním množství. Vyhýbám se běžným přílohám, protože cítím, že mi po nich v kombinaci s bílkovinami není úplně dobře. Ze stejného důvodu se vyhýbám i většině obilovin. Minimalizuji alkohol a sladkosti, a to i ty zdravé 😉.
  4. Jím ty své potraviny! I nadále, ve 4. fázi upřednostňuji potraviny ze svého plánu, které příležitostně rozšířím o jiné, zdravé potraviny, podle své chuti. Přirozeně rozšiřuji a obohacuji svůj seznam potravin o potraviny nové, kdy si flexibilně doplňuji i sezonní druhy ovoce a zeleniny, případně i další druhy bílkovin, které ve svém plánu nemám, ale dostanu na ně občas chuť. Nové potraviny přidávám občas, pro zpestření a vnímám jak působí na mé tělo a trávení, stav energie apod. Zacházím s nimi opatrně a s respektem k potřebám svého těla, ale klidně si je s radostí občas nebo i častěji dopřeji. Základním pilířem mého stravování tedy zůstávají i nadále „mé“ potraviny, moje optimální „palivová směs“. Jiné potraviny zařazuji občas, pro zpestření, příležitostně.
  5. Jím však zhruba dvojnásobné porce. Nezapomeňte že je nezbytné ve 4. fázi navýšit i postupně gramáže bílkovin a zeleniny o cca až 50% původních doporučených porcí. Může být i více, ale zase bych to nepřeháněla. Jezte prostě tolik abyste se cítili sytí, ale nikoli přejedení! Pozor! Nenavyšuji však porci chleba ani ovoce, protože by se mi to vymstilo pocity chutí nebo možná i hladu mezi jídly, a následnými kilami navíc. A to nechci. Jinak zvýšení gramáží totiž nemá vliv na „zvětšení objemů, velikosti těla“, jak se mnozí obávají, a z toho důvodu i ve 4. fázi jí malé porce (což je špatně!). Ano, může mít mírný vliv na nárůst hmotnosti, ale zde se většinou jedná o svaly, nikoli o tuk. A to je žádoucí, protože každý sval v těle, je malá spalovna tuků. Super je, že velikost oblečení se vlastně nemění, tedy ač mám třeba 2-3 kg navíc, objemy těla zůstavají stejné.
  6. 4. fáze je nejdůležitější! 4. fáze je z mého pohledu a dlouholeté zkušenosti skutečně nejdůležitější částí. Někteří poradci jí však nevěnují již tolik prostoru a času, a přitom na tom závisí, zda člověk vytěží z programu metabolic balance® trvalé přínosy. Uvědomte si, že 4. fází program metabolic balance® nekončí, ale pokračuje navždy… 4. fáze je skvělý návod, jak se stravovat dlouhodobě tak, abyste se cítili i nadále dobře. To, co jste se naučili během prvních tří fází, nyní v dalším životě, tedy ve 4. fázi, můžete plně zúročit.
  7. Když tloustneme! Většinou za to může vždy návrat k původním zvyklostem stravování, prioritně míchání bílkovin, zařazení běžných škrobových příloh, zařazení sladkostí. A hlavně přemíra alkoholu!!! S tím opravdu nelze optimální hmotnost udržet. To je fakt nemožné. Pokud to občas v rámci „vybočení“ z plánu udělám, že si dám něco jinak, nebo více, nebo jiným způsobem, vím velmi dobře, že mě čeká pěkný břichabol, zhoršené trávení, únava a ztráta energie a pokud vybočuji hodně často nebo na dlouho, tak i nějaká ta kila v podobě špeků navíc.
  8. Hřešení – pokud to fakt přeženu! Pokud občas více vybočím, nebo se delší dobu stravuji hodně „liberálně“ a hůře se mi pak „zapínají gatě“, naplánuji si 14 – 30 dnů přísné fáze, ty pečlivě dodržuji a většinou jsem „na svém“. Dělávám to tak 1 – 4x do roka, že zařadím 1. a 2. fázi, jak nejpečlivěji dokáži. A opravdu stačí mnohdy jen těch 14 – 30 dnů. Pozor! Nevynechávám však v přísné fázi už tuky, ale naopak, ty zařazuji pečlivě již od začátku. Fáze bez tuků se totiž doporučuje aplikovat max. 1x do roka. Tělo by potom nechtělo opakovaně hubnout. Pokud se rozhodnete zásady metabolic balance®  občas porušit, a vybočit tzv. „mimo plán“, klidně to udělejte, a užijte si to, ale dělejte to raději minimálně, a pouze příležitostně. Časté vybočování z těchto pro tělo vstřícných zásad nás totiž jenom „rozhodí“, metabolicky, hormonálně i psychicky – tak proč bychom si takhle ubližovali?
  9. Hlídám si sklon „šikmé plochy“! V tomto ohledu bych ráda podotkla, že pokud člověk vstoupí i třeba záměrně na tzv. „šikmou plochu“ hřešení, většinou si ani nevšimne, že se úhel této „skluzavky“ stává stále strmější a potom už je těžké ono „zklouznutí“ zastavit! To je dobré mít na paměti, když začínáme být ve stravě příliš liberální a často jíme nevhodné či dokonce nezdravé potraviny. Hlídejte si stále sklon své „šikmé plochy“!
  10. Platí rovnítko: pokud jíme metabolicky vstřícně, udržíme si optimální křivky těla a velikost oblečení. Pokud začnou převažovat původní zvyklosti stravování, přibíráme tuky! Metabolic balance® je životní styl, nebo také skvělá první pomoc, když moc hřešíme.😊 Měli bychom si stále uvědomovat, že chceme-li se cítit dobře ve svém těle, být fit a v kondici a mít dobré zdraví, tak normální je jíst podle principů metabolic balance®.😊
  11. Abych si to udržela! Protože mi metabolicky vstřícné principy dělají moc dobře na těle i na duši, nevidím důvod, proč je opouštět, nebo pokoušet. Právě naopak – čím dál tím zřetelněji vidím důvod, proč si k nim pěstovat a rozvíjet opravdu hluboký a dlouhodobý vztah. Pokud si totiž chcete dosažené výsledky skutečně udržet a nemít do budoucna problém s jojo efektem, opětovným nárůstem hmotnosti nebo případným zhoršením zdravotních obtíží, je ideální přijmout tyto metabolicky vstřícné principy do svého života jako to, co je naprosto normálním způsobem stravování. A všechno ostatní vnímat jako občasné zpestření, které však může jít proti vnitřním potřebám těla. Bude-li vaším motorem to, že si chcete projevovat lásku a respekt, pak pro vás 4. fáze bude snadná. I nadále se tedy ve 4. fázi stravujte podle doporučení a zásad metabolic balance®, podle kterých jste se v předchozích třech fázích naučili krásně jíst a vycházet tak svému tělu vstříc. Není zde totiž jediný logický důvod proč tento láskyplný stravovací přístup ke svému tělu opouštět 😊.

Co pro sebe ještě dělám?

Miluji přirozený pohyb

Dalším faktorem, který si pečlivě hlídám, je dostatek přirozeného pohybu. Miluji např. protahovací cvičení v podobě jógy a denně chodím velmi rychle pěšky, a to kamkoli to jde. Preferuji každodenní přirozený pohyb v podobě chůze, tance, jízdy na kole, plavání, chůze do schodů, a protahovacích cvičení (mám ráda jógu). Každý den je potřeba se zdravě hýbat, ideálně na čerstvém vzduchu. Každé ráno, ještě před snídaní, začínám buď 30 minutami jógy, nebo si jdu zaplavat. Hodinová svižná procházka se psem je pravidlem.

Bára Wolfová Balcarová - poradce hubnutí a úpravy metabolizmu podle programu metabolic balance

Miluji výletování všude možně, hory, jezera, příroda – pohyb na čerstvém vzduchu…

Pečují o své tělo nejen stravou zevnitř, ale také z vnějšku

Fyzické tělo totiž miluje péči, mazlení a konejšení. A jak to dělám?

  • Každý den se otužuji. Miluji když se mohu vykoupat v přírodních zdrojích vody. Potoky, řeky, jezera, rybníky… to preferuji a neváhám si taková místa najít v dostupnosti bydliště, nebo za nimi kousek popojet. Stejně si pro tohle přírodní koupání za jakéhokoli počasí vytvářím i časové možnosti. Mnohdy stačí najít 90 minut navíc, abyste tohle mohli zrealizovat. U Prahy je to třeba Vltava, jezero Lhota, Hostivařská přehrada, apod. Pokud už počasí přírodnímu koupání nepřeje, sprchuji se ráno a večer střídavě teplou a ledovou vodou aspoň 5 minut! Pravidelně! Bez výmluv. Co mi tohle přináší? Rozproudím tak lymfatický systém, podpořím spalování tuků a energetizuji celé tělo.
  • Miluji své tělo hýčkat také přírodním peellingem a masážemi přírodními oleji. Dělám to vždy po sprchování nebo po koupeli. Moje tělo si už na tento krátký příjemný rituál moc těší, a je pak krásné spokojené a harmonizované.
  • Miluji masáže! Snažím se aspoň 1x týdně dopřát tělu energetizující masáž. Bez té by nebyl můj rituál kompletní. Miluji thajské masáže, Shiatzu a jakékoli hloubkové dotykání a masírování. Masáže podporují lymfatický systém a mají antistresový efekt.
  • Miluji spánek! Aby mé tělo dobře fungovalo, snažím se mu dopřát také dostatek kvalitního spánku. Někdy to sice nejde dohromady s pracovním nasazením, ale snaha je zde velmi důležitá. Bez kvalitního spánku tělo snadno nabírá tuk, hůře hubne, je hladovější a má chutě, nestíhá regenerovat ani relaxovat, natož dobře fungovat!
  • Hajzlík stres! Aby mé tělo bylo stále štíhlé, zdravé a v kondici, plné životní energie, je třeba eliminovat také působení stresu. Je to životně důležitá věc, žít v harmonii a vnitřním klidu. A i když se mnohdy naše životní situace jeví nelehké, neexistuje žádná výmluva, proč se o tohle nesnažit. Právě naopak! Stres totiž v těle ovlivňuje negativně veškeré biochemické procesy, které mají za následek zhoršení metabolizmu, negativně ovlivňují hormonální reakce těla, spalování tuků, trávení a potažmo i náš celkový zdravotní stav. Ať se vám to líbí či ne. Můžete mít sebevymazlenější jídelníček, a bude vám k prdu, pokud nezapracujete na eliminaci stresu. Já se denně snažím aspoň pár minut po probuzení nebo před spaním meditovat, kdy používám afirmace, vizualizace, principy zákona přitažlivosti a přítomného okamžiku. Nepodceňujte tuto část své bytosti, je mnohem důležitější než si myslíte v působení na vnější i vnitřní stav těla.

Více povídání ke 4. fázi najdete v článku ZDE>>

Barbora Wolfová Balcarová - poradce hubnutí a úpravy metabolizmu v programu Metabolic balance®

Klikněte na obrázek níže se 13 tipy a můžete si stáhnout, vytisknout a připnout na lednici 😀

Moje 4. fáze ufržovací fáze metabolic balance®

Moje 4. fáze ufržovací fáze metabolic balance®

© Barbora Wolfová Balcarová – program metabolic balance®

Použití textů a fotografií – Vzhledem k tomu, že fotografie jsou mé osobní vlastnictví je jejich případné další použití možné pouze s mým osobním souhlasem.

Pro tištěná média – Použití nezměněných textů je zdarma s podmínkou uvedení zdroje a s mým osobním souhlasem.

Pro online média – Možné je použít pouze úvodní čast textu v podobě upoutávky (cca v délce perexu nebo jednoho odstavce) a pro zbytek textu odkazovat na web www.vitalnienergie.cz s mým osobním souhlasem.