Kaši z mandelády a ovoce již znáte i v jiných provedeních. V chladných dnech ji miluju teplou se zahřívacím kořením. Tahle kaše je bez mléka a bez lepku – je tedy vhodná i pro ty z vás, které máte problém s laktózou nebo lepkem. Opět se jedná o směs mandlí a slunečnicových semínek (bílkovina) v kombinaci s jedním druhem ovoce a zeleniny, které zastupují sacharidovou složku stravy. V jídelních plánech Metabolic Balance® se objevuje mandeláda ve dvou doporučeních. V jednom je v kombinaci pouze s ovocem a v druhém je navíc přidána i zelenina. Je to individuální, držte se svého doporučení v plánu. Ještě připomínám, že mandle a slunečnicová semínka jsou vhodným zdrojem přirozených bílkovin a tuků, báječně zaženou chuť na sladké a nezdravé potraviny a doslova vás nabijí energií a dobrou náladou a uvolní napjaté nervy. Navíc ořechy a semínka (zvláště pak mandle), jsou bohaté na vápník a hořčík, obsahují vysoké množství vitamínu E, což je určitě skvělá zpráva!

Tohle budete potřebovat

Porce jsou ilustrativní a odpovídají redukční fázi pro ženu vážící cca 65 – 80 kg, držte se gramáží doporučených ve vašem jídelním plánu, máte-li ho

  • 30g mandlí + 20g slunečnicových semínek (přes noc namočených)
  • 80g mrkve
  • 1 středně velké jablko
  • Koření: 1 čaj. lžička čerstvé mleté skořice, 1/2 čaj. lžičky kurkumy, 1/2 čaj. lžičky kardamonu + 1/4 vanilkového lusku nebo vanilkové esence (není nutný, ale krásně jídlo provoní)
  • 1 – 2 čaj. lžičky šťávy z citronu (to aby zůstala kaše pěkně světlá a neztmavla)
  • 1 – 2 pol. lžíce kokosového nebo mandlového mléka (pokud nemáte, stačí i čistá voda)

Postup

  • Namočte mandle a semínka slunečnice přes noc do vody, stanou se tak lépe stravitelná a nutričně pro tělo dostupná a získají krémovou strukturu.
  • Ráno směs propláchněte a dejte si stranou 3 mandličky, kterými své jídlo začnete, abyste splnily zásadu „začínat každé jídlo několika sousty bílkoviny“.
  • Na ghí orestujte směs koření do rozvonění. Jak říká moje kolegyňka Jarmilka Klacková, ájurvédská terapeutka: „Podle ajurvédy je důležité, aby koření bylo na ghí opražené jako první, uvolní tak nejvíce energie a je velmi účinné v trávicím traktu, jeho vlastnosti se takto nejvíc projeví v pokrmu a ovlivní energii celého jídla.“ Vzala jsem si tedy od Jarmilky ponaučení a připravuji kaši podle jejího postupu.
  • Poté přidejte nadrobno nakrájenou nebo nastrouhanou mrkev a jablko a za stálého míchaní krátce orestujte.
  • Podlijte 1 dcl kvalitního kokosového nebo mandlového mléka (používám zn. Real Thai, Aroy-D nebo doma vyrobené). Chvilku poduste (cca 1 – 2 minutky). Pokud nemáte mléko, použijte jenom čistou vodu.
  • Opláchnuté mandle a sluneč. semínka přidejte do kastrůlku k jablíčku a mrkvi a minutku prohřejte.
  • Poté přendejte směs do vysokorychlostního mixéru (používám Nutribullet), trošku zakápněte citronem (není nutné), podle potřeby přidávejte po troškách horkou vodu a mixujte do kašovité struktury.
  • Aby kaše byla hlaďoučká je lepší použít vysokorychlostní mixér. Tyčovým mixérem nedocílíte takové jemnosti, ale lze ho použít také.
  • Hustotu kaše můžete měnit poměrem přidávané horké vody.
  • Kaši ozdobte plátky nakrájeného jablíčka a celými mandlemi, kterými jídlo začněte.
  • Kaši můžete ozdobit také lístky máty.
  • A teplá kaše je hotová.

Není nutné kaši nijak sladit, sladké jablko kaši krásně osladí a koření jí dá ten přesah. Pokud přeci jen chcete kaši osladit, třeba dětem, zakápněte ji např. medem nebo kokosovým nektarem nebo do ní přidejte lžíci hrozinek.

Dobrou chuť s Metabolic Balance® – Bára

Mrkvová kaše z mandelády bez cukru, laktózy a lepku