Jak mám postupovat s pauzami mezi jídly, když mívám i noční směny a v tomto období i nedostatek spánku? Co dělat když pracuji jak zdravotní sestra a sloužím v noci?  Noční služby mohou mít, bohužel, nepříliš vhodný vliv na tvorbu spánkových hormonů, a tak ovlivňovat u některých lidí i rychlost hubnutí. Ale to se nedá nic dělat, práce je práce a jak se říká: nemusí být vše dokonalé, lepší změnit něco, než nic.

Práce na směny není ideální. Problémy se spánkem, změny nálady a opožděná menstruace. I tím se práce na směny podepisuje na zdraví a psychice. Zmatené tělo neví, jak se bránit a „volá o pomoc“. O pozornost bojuje třeba nespavostí, žaludečními potížemi, depresemi, či rozhozenými hormony… Člověk pracující na směny musí totiž neustále „přelaďovat“ svůj organismus na nový režim. Tělo pak reaguje zvýšenou únavou a stresem z nedostatku odpočinku. To ovlvňuje celkovou biochemii těla a také práci metabolizmu.

Metabolic balance a noční služby

Metabolic balance a noční služby

V programu Metabolic balance®  však  “funguje“ a úspěšně hubne a uzdravuje se i mnoho lidí s podobným „nočním“ režimem. Někteří hubnou stejně snadno, jako ti, co v noci spí – jiní třebas o něco pomaleji. Pokud si ale uvědomíme, že hlavním cílem je zlepšit vnitřní prostředí těla tak, aby se mu dařilo co nejlépe,  a všechny jeho orgánové systémy fungovaly tak, jak mají – nemusíte smutnit, když náhodou budete patřit mezi ty, co hubnou o trochu pomaleji. Hlavní je vaše snaha jst co nejvstřícněji k potřebám svého těla, aby bylo ve skvělé kondici až do vysokého věku… To je to, co se počítá nejvíc!

Doporučení pro noční služby – aneb když v noci pracuji a přes den dospávám

a) Jdete-li spát o pár hodin později, občas vstáváte o pár hodin dříve

  • Posuňte si večeři na později (třeba až na 22:00) nebo
  • přidejte si jedno malé, spíše sacharidové (snadno-stravitelné) jídlo cca 2h před spaním (kousek zeleniny je nejlepší)

b) Celou noc pracujete jako šroub, druhý den skoro celý prospíte

  • Jezte i během noci cca po 5h (ale menší porce dle doporučeného jídelníčku, ve správné skladbě potravin) -ideální jsou poloviční porcičky
  • Poslední  tzv. „noční“ jídlo si dejte cca 2 – 3 h před spaním
  • Následující den pokračujte tím jídlem, na které se probudíte – takže tedy klidně pozdním obědem nebo večeří a berte to jako oběd. Pokud se vzbudíte až v podvečer, dejet si rovnou večeři a berte to jako večeři, kterou byste měli sníst do 21 h a potom jít pokud možno normálně spát, aby mohl další den fungovat zase normálně …
Metabolic balance a spánek

Metabolic balance a spánek

Další alternativy pokud máte noční službu a dodržujete program Metabolic balance®

  • Pokud nebudete cítit potřebu jíst, zbytečně nejezte. Pijte dostatek vody a čaj. Hlavní je váš pocit komfortu.
  • Pokud budete mít mírný pocit, že je třeba něco sníst, můžete si dát např. hrstičku mandlí nebo ořechů s troškou sušených jablíček, meruněk apod. Dobrá je také RAW tyčinka od firmy Lifefood. Není nezbytně nutné jíst další hl. jídlo co 5 hodin, pokud vás netrápí hlad a únava.
  • Pokud budete mít normální chuť k jídlu i během noci , jezte i nadále během noční služby po 5 ti hodinách, spíše menší porce. Jídla si vybírejte podle vašeho plánu.. Poslední jídlo snězte 2 – 3 hodiny před tím, než půjdete spát. Potom jděte spát a po probuzení pokračujte standardním jídlem ( např. pozdním obědem, nebo večeří – více výše viz. bod b)

Noční služby nejsou pro biorytmus našeho těla ideální. Naše tělo totiž miluje noční pauzy bez jídla a bez nutnosti něco trávit (na rozdíl od nás, kteří bychom pořád „něco tláskali“). Tělo potřebuje totiž během noci dotrávit a detoxikovat vše, co jsme během dne jedli. A někdy to zabere hodně času. Říká se, že je k tomu třeba cca 9 – 10 hodin dlouhá přestávka bez jídla. V takovém případě je spánkový klid ten nejlepší a nepřirozenější.

Ale ne vždy to takto ideálně vyjde. Důležitá je tedy vaše snaha, nacházet přijatelné alternativy a řešení. A důležité je také cítit se fajn a nebýt frustrovaní z toho, že nám to ideálně nevychází. Tak si vyjděte vstříc a najděte si pro sebe řešení, které vám bude „sedět“. Inspirujte se dporučeními výše, nebo se poraďte se svým poradcem.

Jaký je vliv nedostatku spánku při hubnutí si můžete přečíst v dalším článku ZDE>>


© Barbora Wolfová Balcarová – Metabolic Balance 

Použití textů a fotografií: Vzhledem k tomu, že fotografie jsou mé osobní vlastnictví je jejich případné další použití možné pouze s mým osobním souhlasem.

Pro tištěná média — použití nezměněných textů je zdarma s podmínkou uvedení zdroje a s mým osobním souhlasem.

Pro online média — možné je použít pouze úvodní čast textu v podobě upoutávky (cca v délce perexu nebo jednoho odstavce) a pro zbytek textu odkazovat na web www.vitalnienergie.cz s mým osobním souhlasem.