Mohu střídat předepsaná menu mezi sebou? Můžete – ale… Protože se množí otázky týkající se předepsaných menu v jídelních plánech, sdílím zde svoji osobní zkušenost a bohatou zkušenost ze své poradenské praxe. V plánech je toto popsáno na straně 9.

„Ze třech návrhů pro snídani, oběd a večeři si můžete vybrat kompletní menu. Budete-li chtít v rámci jednoho dne prohodit oběd a večeři, můžete to udělat. V takovém případě platí ale jiná množství: chcete-li jíst návrh oběda k večeři, navyšuje se jak porce zeleniny, tak porce bílkoviny o 10g. Chcete-li naopak jíst návrh večeře k obědu, bude porce o 10g zeleniy a 10g bílkoviny menší.“

V první řadě je třeba si uvědomit, že jídelní plány nejsou dogmatické, a že s nimi lze pracovat celkem flexibilně, avšak vždy po poradě s poradcem. A pozor! Doporučení se mohou tedy lišit, mohou být individuální.

Časté otázky zní…

Mám v návrhu 3 menu na 3 dny, modré, zelené a oranžové. Musím přesně dodržovat takto předepsaná menu? Nebo mohu vybrat snídani z menu 1, oběd z menu 2, a večeři z menu 3?

ANO, MŮŽETE! Za určitých podmínek!

Obecně platí, že během jednoho dne si můžete flexibilně vybírat jídla ze všech tří menu – a to i v přísné fázi, tedy v prvních 14 dnech. Např. snídani si dáte z menu 1, oběd se vám hodí spíše z menu 2 a večeře bude nejlepší z menu 3. Takto je to v pořádku.

Tato obměna má však své podmínky, které je třeba se snažit dodržet!

Pozor si v tomto případě musíte sami dát na to, abyste v jednom dni prostřídali vždy 3 různé skupiny bílkovin, ke každému jídlu jinou. Žádná skupina bílkovin by se neměla v jednom dni opakovat 2x.
Např. k snídani si dáte jogurt s ovocem (jako mléčnou skupinu bílkovinu), k obědu si dáte např. kuře (ze skupiny drůbež) a k večeři si dáte rybu (ze skupiny ryby).

Pozor si musíte také dát na to, abyste během týdne vystřídali skutečně všechny návrhy jídel – žádné doporučené jídlo nesmí v tom týdnu být opomenuto! Není vhodné si stále dokola vybírat jen ta oblíbená jídla z doporučených menu (např. někdo s oblibou pořád dokola střídá jogurt, rybu a kuře) a opomíjet ta méně oblíbená jídla (např. často lidé vynechávají houby, luštěniny, apod.). Tak to je špatně!

Každé z doporučených jídel by se tedy mělo minimálně 1 – 2x v týdnu objevit na vašem talíři.

Jde o to, zachovat co nejpestřejší výběr potravin během jednoho dne v co nejpestřejších kombinacích.

Zde si můžete pro názornost stáhnout přehled bílkovin a to jak se řadí do určitých skupin bílkovin ZDE>>

Mohu vyměnit oběd za večeři?

ANO, MŮŽETE!

Ano, tohle není žádný problém. Je to možné a máte to popsané na straně 9, vašeho plánu. Někdy se nám hodí určité jídlo určené k večeři více např. do práce na oběd a to druhé, určené k obědu zase více na večeři. Flexibilně je tedy můžeme vyměnit jako oběd za večeři a opačné.

Stačí si zapamatovat, že k večeři jsou porce vždy větší, a to o +10g, o které zvýšíte jak porci bílkoviny, tak porci zeleniny. K obědu logicky zase porce o 10g snížíte.

Mohu vyměnit snídani za večeři či oběd?

NE! NEMŮŽETE!

Ne, v přísné fázi nikoli. Druhy snídaní mají ve vašem plánu své opodstatnění. Nejsou tam „jen tak“ napsané, aby se neřeklo. Ale jsou vybírány jako pro vás nejvhodnější startovní „palivo“, které nakopne vhodně váš metabolismus a předurčí jeho fungování na celý den. Pro někoho to může být jogurt s ovocem, pro jiného jsou nejvhodnějším startovním jídlem drůbeží prsa se zeleninou, pro dalšího seminkové směsi, a pro jiné třeba spojový jogurt s ovocem. Je třeba se tento výběr snažit maximálně aspoň v přísně fázi ctít.

Vyměňovat snídani za oběd nebo večeři je vhodné tedy až mnohem později, nejdříve od 3. fáze, lépe až od 4. fáze, a vždy po poradě s vaším poradcem …

Proč? Než se přistoupí k zásadnější změně, musí mít tělo dostatek času a prostoru pro svůj metabolický restart. Navíc, tento čas může trvat u každého z nás jinak dlouhou dobu. Dejte mu ho a nevymýšlejte předčasně změny, které je vhodné zařadit až později.

Já osobně svým klientům doporučuji takovouto změnu aplikovat pouze v případě silné nepřekonatelné averze na některý z druhů snídaně, nebo nejdříve po prvních 30 dnech, pokud tělo pěkné reaguje, optimálně po prvních 3 měsících, nebo až od 3. či dokonce 4. fáze.

Rozhodnutí KDY TO UDĚLAT, závisí od vašich výsledků, a od vašich individuálních pocitů. A tuto změnu je vždy nutné konzultovat se svým poradcem, který vás zná a vidí, co je vhodné změnit, je-li to třeba. Doporučení se tedy mohou člověk od člověka lišit, protože je zde zohledňována vaše individualita a způsob, jak se vaše tělo se změnou vyrovnává. A zde je právě nezastupitelná role vašeho poradce.

Zdravý oběd dle principů Metabolic balance: avocado, cizrnový hunnusa čersvá zelenina

Zdravý oběd dle principů Metabolic Balance: avokado, cizrnový hummus, čerstvá zelenina

Závěrem moje osobní zkušenost a zkušenost z poradenské praxe

Po letech své poradenské praxe jsem vysledovala několik drobností, které svým klientům v prvních 14 – 30 dnech doporučuji aplikovat. Je na vás, zda moji zkušenost a doporučení využijete, či nikoli, ale považuji za důležité tohle zmínit. Třeba vám přijdou mé postřehy logické.

Tedy, v prvních 14 – 30 dnech doporučuji, pokud je to provozně možné, raději přesně dodržovat předepsaná menu, tak jak jsou, a to i přesto, že je v plánech povolena možnost prostřídat jídla z různých menu během jednoho dne. V těchto prvních týdnech je možné v jednom dni vyměnit oběd za večeři nebo večeři za oběd – to ano. Ale zbytečně bych v prvních 14 dnech nepřeskakovala mezi barevnými menu (i když je to povolené). Tzn. – po dobu prvních 14 dnů je fajn, když budete jíst buď modré, zelené nebo oranžové menu.

Proč? Lépe si upevníte nové stravovací návyky v podobě sestavování vyváženého denního menu, nemusíte se v počátku programu ničím rozptylovat a přemýšlet co si dáte, máte jistotu zachování pestrosti hned od počátku programu. V prvních 14 dnech, i když to není povinné), tedy preferuji možnost ze třech návrhů pro snídani, oběd a večeři, vybrat si raději celé kompletní denní menu (modré, nebo oranžové nebo zelené). Budete tak mít jistotu, že se nikde nešidíte a vaše tělo dostane ode všeho něco.

Vysvětlím výhody dodržování předepsaných menu v počátku programu

  • Máte jistotu nutričně přesně vyladěného celodenního menu
  • Získáte lepší představu, jak má takové celodenní vyvážené menu vypadat – později vám to půjde již samo
  • Lépe si upevníte nové stravovací návyky 
  • Žádné chyby v sestavování denního menu
  • Nemusíte se v počátku programu ničím rozptylovat a přemýšlet co si dáte, můžete věnovat pozornost přípravě jídel
  • Prevence proti naší přirozené pohodlnosti

Jednotlivá menu, tak jak jsou doporučena v každém plánu jsou skutečně „vymazlená“, tedy sestavena tak, aby během celého dne dostávalo vaše tělo ten nejvýživnější a nejpestřejší zdroj makroživin a mikroživin. To je velmi důležité nejen pro buněčnou výživu, ale i pro max. využití všech přínosů programu Metabolic Balance. Tedy i skladba jednotlivých jídel v předepsaných menu, druhy bílkovin a druhy zeleniny, směřuje krásně k pro vás ideálnímu poměru přirozených sacharidů, bílkovin a tuků. Tento poměr je vyladěný co nejpřesněji pro potřeby vaší jedinečné tělesné biochemie, je velmi dobře vyvážený a snadno vstřebatelný.

Dalším důvodem, proč aspoň prvních 14 dnů vytrvat u předepsaných menu je, že z počátku, kdy se vlastně nově učíte sestavovat vaše metabolický vstřícná jídla, tak se vyvarujete snadno veškerých případných chyb, jako např. stejná skupina bílkovin zařazena 2x v jednom dni (např. k snídani kuře a k večeři krůtí prsa), nebo 2 bílkoviny v jednom jídle, nedostatečná pestrost během dne i během celého týdne, apod. Výhodou tedy je, že nemusíte nikterak složité hlídat, zda máte správně poskládány bílkoviny a zda jíte skutečně pestře. Pokud z počátku střídáte menu tak, jak jsou, máte jistotu, že předcházíte zbytečným chybám a jíte max. pestře. A to je super, a navíc bezpracné.

No a vzhledem k tomu, že naší lidskou přirozeností je si věci často zjednodušovat a činit si vše pohodlným a bezpracným, („přece se nemohu věnovat tak složitému nakupování, přece nemám pořád čas na tak časté střídání potravin, nebaví mě shánění neznámých druhů potravin, priprava mi zabírá příliš mnoho práce a času, a my jsme tak trochu pohodlní“), stává se, že někteří klienti uchopí tuto možnost „výměn“ naprosto nevhodně!, což znamená, že si vyberou pouze pár svých oblíbených jídel z jídelního plánu a ta točí pořád dokola a dokola… A pak se diví, že nehubnou, nebo se necítí tak dobře, jak popisují jiní, většinou ti pečlivější klienti. A právě tomu dodržování předepsaných menu perfektně zabrání.

Dle mého názoru je tedy ideální (aspoň v prvních 14 dnech) předepsaná menu dodržovat, dokud se ze nového přístupu k vašemu jídelníčku nestane samozřejmý návyk. Později to lze velmi snadno rozvolnit, ale vy už budete mít tu zkušenost, jak je to správně.

Pokud se přece jen rozhodnete již od začátku pro výměnu jídel z jednotlivých menu, je to v pořádku, ale mějte na paměti, že každé z předepsaných jídel by se mělo v týdnu objevit aspoň 1 – 2x! Je to proto, že i to vaše nejméně oblíbené jídlo přináší našemu tělu zdroj živin, které mu nejspíš dlouhou dobu scházely. Tak myslete na potřeby vašich milých malých tělesných buněk (nejen na ty chuťové), zabojujte se svojí leností a pohodlností a dopřejte svému tělu na buněčné rovině maximální pestrost stravy. Vaše tělo se vám za to mnohonásobně odvděčí.

Jezte chytře, zhubněte a omládněte s programem Metabolic Balance

© Barbora Wolfová Balcarová – Metabolic Balance 

Použití textů a fotografií: Vzhledem k tomu, že fotografie jsou mé osobní vlastnictví je jejich případné další použití možné pouze s mým osobním souhlasem.

Pro tištěná média — použití nezměněných textů je zdarma s podmínkou uvedení zdroje a s mým osobním souhlasem.

Pro online média — možné je použít pouze úvodní čast textu v podobě upoutávky (cca v délce perexu nebo jednoho odstavce) a pro zbytek textu odkazovat na web www.vitalnienergie.cz s mým osobním souhlasem.