Aneb jak probudit semínka a ořechy k životu a proměnit je v lék… V metabolic balance® jídelních plánech se často vyskytují již v přísné fázi směsi semínek a ořechů, jako jsou mandle, slunečnicová i dýňová semínka. Klienti jsou z nich většinou nadšeni a vrhají se po hlavě do jejich používání. Ale většinou přehlédnou informaci, že na místě je všechna semínka a ořechy před použitím ke konzumaci vhodně nejprve připravit! Ptáte se proč a jak? To se dočtete v článku zde…

Pokud si chcete připravit k snídani např. oblíbenou mandeládu, nebo semínkovou směs, je třeba semínka a ořechy nejprve  >>>

  1. přes noc namočit
  2. pokud je zapomenete nebo nestihnete namočit, tak aspoň na pár minut nasucho opražit do jejich rozvonění
  3. nebo rozemllít na jemnou mouku

Proč?

Jednou větou – hlavním důvodem je to, že jsou pak snadno stravitelná a nutričně pro tělo využitelná.

Představte si semínka jako takovou malou, dobře uzavřenou konzervu. Třeba jako „tuňáka ve vlastní šťávě“ 😊. Také si tu konzervu nejdříve otevřete, než se do tuňáka pustíte, že? 😉 Na konzervě byste si totiž vylámali zuby a zničili žaludek.

Tak semínka a ořechy jsou vlastně takové „mini konzervy“, u kterých je třeba vhodnou přípravou „odemknout“ tzv. inhibitory enzymů (jinak také zámky enzymů), a to proto aby byly snadno stravitelné a abychom z nich získali všechny ty úžasné potřebné živiny.

Suché ořechy a semínka obsahují enzymové inhibitory, které chrání semena až do doby vhodné na klíčení, když mají dostatek vláhy. Tyto látky mohou blokovat enzymy ve vašich střevech. Po namočení se uvedené látky deaktivují.

Díky tomu jsou pro nás pak semínka a ořechy lépe stravitelné a vstřebatelné, „netlačí“ nás v žaludku a není nám po nich těžko. 😊

Konzumace namočených semínek a ořechů dělá tedy trávení mnohem jednodušším a efektivnějším. Pro tělo je tak k dispozici větší množství živin, které semínka obsahují. Toto pravidlo platí nejen pro mandle, slunečnicová či dýňová semínka, ale i pro všechny ostatní ořechy a semena.

Takže určitě nepodceňujte jejich přípravu! Vždyť tuňáka byste také s konzervu nekousali! Tak není radno to dělat ani s ořechy s semínky. 👍

Namočené mandle v programu metabolic balance® jsou snadněji stravitelné a nutričně vstřebatelné

Namočené mandle v programu metabolic balance® jsou snadněji stravitelné a nutričně vstřebatelné

11 důvodů, proč namáčet ořechy, semínka, obiloviny a luštěniny

  • Namáčení odstraní hrubou špínu, prach, plísně a další škodlivé látky zachycené na jejich povrchu
  • Ořechy a semínka mají obrovský nutriční potenciál. Jejich vysoký podíl bílkovin, tuků, minerálů, vitamínů a antioxidantů je však potřebné nejdříve tělu zpřístupnit, čehož docílíme ideálně právě jejich namáčením
  • Namáčení pomáhá odemknout enzymové inhibitory a zredukovat množství kyseliny fytové, které brání správnému vstřebávání živin
  • Namáčení startuje ve všech plodech proces klíčení, který v nich zvyšuje množství prospěšných látek, enzymů, vitamínů a minerálů
  • Pro většinu lidí jsou ořechy a semínka těžko stravitelné a cítí po nich těžko od žaludku. Namáčením zlepšujeme jejich stravitelnost a zvyšujeme množství látek, které tělo může ze semínek a ořechů vstřebat
  • Namáčení pomáhá rozložit bílkoviny na jednodušší aminokyseliny, které jsou pak lehčeji stravitelné
  • Redukcí kyseliny fytové, která se v těle váže na minerály předcházíme také chronickému nedostatku minerálů
  • Namáčení zlepšuje výrazně chuť semínek a ořechů (chuť je jemnější, čistší, krémovější a méně trpká)
  • Namáčením docílíme také zvětšení objemu (většina obilovin a ořechů svou váhu až zdvojnásobí)
  • Když konzumujeme živou potravinu s jejími vlastními enzymy, umožňujeme tělu, aby si při trávení od tvorby enzymů odpočinulo a mělo více energie pro léčení a regeneraci
  • Namáčením připravujeme ořechy a semínka nejen pro okamžitou spotřebu, ale také pro výrobu ořechového nebo semínkového mléka, sýra, pomazánek, dresinků nebo dezertů, kde je potřebné potraviny nejdříve tzv. „změkčit“

Věděli jste, že namáčení ořechů a semínek v mořské vodě a následné sušení na slunci je dávno zapomenutá původní metoda uchovávání potravin, která je známá z mnohých antických kultur?

Namočené mandle v programu metabolic balance® jsou snadněji stravitelné a nutričně vstřebatelné

Namočené mandle v programu metabolic balance® jsou snadněji stravitelné a nutričně vstřebatelné

Jak ideálně namáčet ořechy, semínka, obiloviny a luštěniny

  • Neloupaná semínka, oříšky, obiloviny ale i luštěniny dejte do misky a zalijte vodou.
  • V případě, že namáčíte ořechy a semínka, můžeme do vody přidat špetku soli, která v nich pomáhá deaktivovat enzymové inhibítory.
  • V případě, že namáčíme luštěniny a obiloviny, přidáváme do vody citrónovou šťávu nebo jablečný ocet, které snižují množství kyseliny fytové.
  • Plody potřebují ke svému oživení vlhko a teplo, proto misku necháme na teplém místě (nikdy ne v ledničce).
  • V průběhu dne doporučuji semínka a oříšky několikrát propláchnout podle stupně znečištění.
  • Po uplynutí namáčecí doby (viz. obrázek), vodu vylijeme a semínka důkladně propláchneme pod tekoucí vodou.
  • Takto připravené plody spotřebujeme během 3 dnů, případně můžeme usušit a uchovávat v ledničce nebo mrazničce.
  • Namáčení nesmyje zbytky pesticidů, herbicidů a fungicidů, proto se snažte podle možností kupovat opravdu bio kvalitu, z osvědčeného zdroje. Po namočení můžeme všechny ořechy, obiloviny nebo luštěniny vysušit a také pomlít na mouku.
Tabulka namáčení a klíčení

Tabulka namáčení a klíčení – podívejte se, kolik času potřebuje která plodina