Nedávno jsem narazila na sociálních sítích na dotaz, proč u snídaně jogurt + ovoce chybí složka zeleniny. Protože tento dotaz se objevuje celkem často, najdete možnou odpověď v tomto článku. Kdysi jsem se o tom bavila s naší paní doktorkou, která školí naše poradce a došly jsme k možnému následujícímu vysvětlení…

Kombinace jogurt + ovoce má vhodný poměr bílkovin a sacharidů (jogurt je zakysaný mléčný produkt a patří mezi tzv. „lehčí“ druhy bílkovin, na rozdíl např. od masa apod. ). Je to vidět i na poměrne vysoké gramáži na 1 porci a poznáte to také podle toho, že po jogurtu můžete mít i dříve hlad – jogurt většinou rychleji strávíte a nezasytí na tak dlouho, jako těžší druhy bílkovin.

Pokud bychom k této „lehčí“ bílkovině přidali k již doporučené gramáži ovoce ještě navíc gramáž zeleniny, navýšil by se tím poměr sacharidové složky na úkor té bílkovinné a již by to neopdovídalo ideálnímu poměru v jednom jídle. A protože se jogurt většinou chuťově lépe pojí s ovocem, je v jídelních plánech preferována právě tato kombinace „na sladko“. Později, od 3. fáze (nejdříve však po prvních 30 dnech – nebo po domluvě se svým poradcem 😉), je možné v této snídani v pohodě zaměnit ovoce za zeleninu a připravit si tak jogurt se zeleninou. Obojí (ovoce i zelenina) by však v této snídani, během hubnoucí fáze, kdy velmi záleží právě na poměru bílkovin a sacharidů, figurovat neměla. To proto aby v tomto jídle nebyl zbytečně vysoký podíl sacharidů na úkor bílkovin.

Kdy je možné zeleninu k jogurtu zařadit?

  • Má-li klient v této snídani (ovoce + jogurt) brzy hlad (i pokud zařazuje doporučený plátek žitného chleba nebo 30g žitných vloček), domluvíme se na přidání odpovídající porce zeleniny.
  • Ve 3. fázi, pokud chcete ještě hubnout, nejdříve po prvních 30 dnech, můžete vyměnit porci ovoce za porci zeleniny pro zpestření.
  • Ve 4. fázi, pokud již hubnout nechcete, můžete buď vyměnit porci ovoce za porci zeleniny – nebo regulérně přidat porci zeleniny k porci ovoce. Zde raději doporučuji mírně navýšit i porci jogurtu (to proto aby nepřevažovala

Sledujte signály svého těla a vylaďte si kombinace tak, abyste se cítili sytí a dobře.

© Bára Wolfová Balcarová – program Metabolic Balance®

Použití textů a fotografií – Vzhledem k tomu, že fotografie jsou mé osobní vlastnictví je jejich případné další použití možné pouze s mým osobním souhlasem.

Pro tištěná média – Použití nezměněných textů je zdarma s podmínkou uvedení zdroje a s mým osobním souhlasem.

Pro on-line média – S mým osobním souhlasem je možné použít pouze úvodní čast textu v podobě upoutávky (cca v délce perexu nebo jednoho odstavce) a pro zbytek textu odkazovat na web www.vitalnienergie.cz.